پنج نکته‌ی اساسی برای جستجو در گوگل

در عصر روزنامه‌نگاری دیجیتال تکنیک‌های جستجوی آنلاین به یکی از مهارت‌های ضروری برای موفقیت در حرفه‌ی روزنامه‌نگاری و بخصوص دیتاژورنالیسم(داده نگاری) تبدیل شده است. با صدها میلیون سایت ایندکس شده(واردشده به فهرست)، گوگل بدون شک پرقدرت‌ترین موتور جستجو در حال حاضر است اما اگر شما با روش درست استفاده از آن و جستجوی حرفه ای در گوگل آشنا نباشید از مقدار ناچیزی از این قدرت بهره‌مند خواهید شد. اگر چه گوگل اغلب اوقات برای سوالات شما پاسخ‌هایی دارد اما هدف اینست که مرتبط‌ترینِ آنها را پیدا کنید. در این راهنما به پنج روشی می‌پردازیم که مسیر رسیدن به هدفمان از جستجو در گوگل را کوتاه‌تر می‌کند.

۱) دقیقا همان عبارتی را که در نظر دارید جستجو کنید 

یکی از تکنیک‌های مقدماتی برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه‌تان استفاده از گیومه(کوتیشن) است. استفاده از گیومه در مواقعی که عبارت شما از سه یا بیشتر از سه کلمه تشکیل شده باشد اهمیت زیادی دارد. وقتی شما گروهی از کلمات را وارد می‌کنید گوگل این کلمه‌ها را با هر ترتیب ممکنی در نظر می‌گیرد، ولی  هنگامیکه شما عبارت خود را داخل گیومه قرار می‌دهید گوگل می‌فهمد که شما به دنبال آن عبارت و دقیقا با همان ترتیبی که کلمات در آن قرار گرفته‌اند هستید و نتیجه‌ای که ارائه می‌شود به موردی که شما به دنبال آن بودید نزدیک‌تر خواهد بود.

جستجوی یک عبارت خاص در گوگل

 

۲) کلمه‌های مزاحم را حذف کنید

شما ممکن است در جستجوی بعضی مواردی با نتایجی روبرو شوید که احتیاجی به آنها ندارید. در این حالت می‌توانید بعضی از واژه‌ها و عبارات را از دایره‌ی جستجوی گوگل حذف کنید تا به نتایج دقیق‌تری دست پیدا کنید.

برای مثال اگر بخواهید در مورد تجربه‌های فوتبال بازی کردن بابک جهانبخش، خواننده موسیقی پاپ اطلاعاتی به دست بیاورید و  «بابک جهانبخش فوتبال» را جستجو کنید با حدود سه میلیون صفحه روبرو خواهید شد که تعدادی از آنها مرتبط با «علیرضا جهانبخش»، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران است.

حذف کلمه‌های مزاحم در جستجوی گوگل

برای حذف اطلاعات اضافی و غیر مرتبط می‌توانید پس از واژه‌های «بابک جهانبخش فوتبال» با استفاده از یک علامت منها کنار «علیرضا» نتایج گوگل را محدود به بابک جهانبخش کنید. در این حالت خواهید دید که تعداد صفحات نتایج از سه میلیون به ۷۰۰ هزار کاهش پیدا کرده است.

حذف کلمه‌های مزاحم در جستجوی گوگل

۳) از اپراتور Site استفاده کنید 

اگر می‌خواهید منبع مطلبی که به دنبال آن هستید یک سایت مشخص باشد می‌توانید با استفاده از اپراتور(عملگر) site به هدف خود برسید.

جستجو در یک سایت

۴) از اپراتور Filetype استفاده کنید 

بعضی اوقات ما درباره‌ی یک موضوع ‌به دنبال نوع خاصی از فایل مانند پی‌دی‌اف، ورد و یا صفحه گسترده‌ی اکسل می‌گردیم. گوگل این قدرت را ما می‌دهد تا با استفاده از عملگر Filetype نتایج ارایه شده را فیلتر کنیم. برای جستجوی فایل‌هایی که نرم‌افزارهای اکسل و ورد توانایی خواندن آنها را دارند به ترتیب از filetype:xls و filetype:doc استفاده کنید.

جستجوی فایل

۵) کلمات خود را به دقت انتخاب کنید

توصیه‌ی پنجم درباره‌ی جستجوی حرفه ای در گوگل اگرچه فنی نیست اما اهمیت زیادی دارد. استفاده از اصطلاحات رایج در یک زمینه‌ی بخصوص می‌تواند شما را به نتایج بهتری برساند. به عنوان مثال برای به دست آوردن آمار افراد فوت شده در یک شهر هر کدام از عبارت‌های «نرخ مرگ و میر»، «نرخ فوت» و «تعداد مرگ» نتایج متفاوتی را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

 

منبع: icfj

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *