داده نگاری چیست؟
دیتاژورنالیسم یا داده نگاری چیست؟ میتوان به سادگی به این پرسش پاسخ داد که دیتاژورنالیسم شاخهای از روزنامهنگاری است که با داده سروکار دارد و با استفاده از آن صورت میپذیرد. اما این جواب کمک زیادی به ما نمیکند.
«داده» و «روزنامهنگاری» هر دو اصطلاحاتی مسئلهساز هستند[و تعاریف گوناگونی از آنها در ذهن افراد وجود دارد]. تصور بعضی از مردم از داده مجموعهای از اعداد است که در صفحهگسترده[جدولی شامل چندین ستون و ردیف]گردآوری شدهاند. ۲۰ سال پیش روزنامهنگاران تقریباً تنها با همین شکل از داده سروکار داشتند. اما حالا ما در دنیای دیجیتال زندگی میکنیم، دنیایی که در آن تقریباً هر چیزی بوسیله اعداد میتواند توصیف شود و (تقریباً توصیف میشود).
سابقه کاری شما، ۳۰۰۰۰۰ سند محرمانه و اینکه چه کسانی در دایره دوستان شما همدیگر را میشناسند بوسیله دو عدد صفر و یک میتوانند توصیف شوند(و توصیف میشوند). عکسها، ویدئوها و صداها همه بوسیله همان دو عدد توصیف میشوند: صفر و یک. قتلها، بیماریها، آرای سیاسی، فسادها و دروغها هم همین طور.
چه چیزی داده نگاری را از سایر انواع روزنامهنگاری متفاوت میکند؟
شاید بتوان این تفاوت را در فرصتهای جدیدی دانست که بوسیله ترکیب «شم خبری» مرسوم و مهارت بیان یک ماجرای گیرا با میزان و گسترهای از اطلاعات دیجیتال که در حال حاضر در دسترس است میسر میشود.
این فرصتها میتواند در هر مرحلهای از جریان کاری روزنامهنگار پیش بیاید، مانند:
استفاده از برنامهنویسی رایانهای برای خودکار کردن فرایند گردآوری و ترکیب اطلاعات بدست آمده از دولت محلی، پلیس و دیگر منابع رسمی مانند کاری که آدریان هالواتی در ChicagoCrime و سپس در EveryBlock انجام داد.
بکارگیری نرمافزار برای پیداکردن رابطه بین صدها هزار سند مانند کاری که تلگراف با MPs’ expenses انجام داد.
داده نگاری میتواند به روزنامهنگار کمک کند تا یک ماجرای پیچیده را با بکار گرفتن اینفوگرافیکها بیان کند. به عنوان مثال بحثهای تاثیرگذار هنس رازلینگ در مصورکردن فقر جهانی بوسیله Gapminder میلیونها نفر در سراسر جهان را مجذوب خود کرد.
همچنین کار محبوب دیوید مککندلس در استخراج و خلاصه کردن اطلاعات مهم از دادههای حاوی اعداد بزرگ – مانند ملموس کردن مخارج عمومی دولت و یا میزان آلودگیای که توسط آتشفشان ایسلند تولید شد و میزان آلودگیای که این آتشفشان از تولید آن جلوگیری کرد – اهمیت طراحی واضح در Information is Beautiful را نشان میدهد.
دیتاژورنالیسم همچنین میتواند به توضیح اینکه چطور یک ماجرا به یک فرد مشخص ارتباط پیدا میکند کمک کند. مانند کاری که بیبیسی و فایننشالتایمز در حال حاضر به صورت یک روال عادی در برنامههای تعاملی خود درباره بودجه انجام میدهند(در این برنامهها شما میتوانید به جای چگونگی تاثیر بودجه بر عموم مردم از تاثیر آن بر زندگی شخصی خودتان مطلع شوید) و یا دادهنگاری میتواند گردآوری اخبار را خود امکانپذیر کند. همچنین دیتاژورنالیسم میتواند خودش فرایند گردآوری اخبار را شروع کند مانند کاری که گاردین در به اشتراک گذاشتن دادهها و مطالب مختلف با بخش Datablog این رسانه با موفقیت انجام داده است.
داده میتواند منبع دیتاژورنالیسم یا ابزاری برای روایت ماجرا و یا هر دو باشد. مانند هر منبعی باید با تردید با آن برخورد شود و مانند هر ابزاری باید از اینکه چگونه میتواند ماجراهایی که بوسیله آن روایت میشود را شکل دهد و محدود کند، آگاه باشیم.